RSF: Exponera! Nr 1 / 2023

Exponera! Nyhetsbrev från Riksförbundet Svensk Fotografi

Inlämningen till Riksfotoutställningen stänger snart
Till och med 31 januari kan du ladda upp bilder. Inbjudan och regler hittar du här.
Cyberphoto ställer upp med presentkort till samtliga medaljörer.
PS. Deltagaravgiter ska betalas klubbvis senast 7 februari. Kontrollera också att klubbens medlemsavgift till RSF är betald.

Välkommen till Riksfototräffen 19-21 maj 2023
Umeå Fotoklubb och Fotoföreningen F’labb önskar er välkomna till Riksfototräffen 2023 i Umeå Folkets hus.
Anmälan senast 25 april på: https://rifo2023.se/

Vi gläds åt nytillskott av flera samarbetspartners utöver de vi tidigare haft som lämnar erbjudanden till er medlemmar.
● Rabatter på fotoprylar, workshops och resor.
● Nedsatta priser på entréavgifter.
● Tillfälliga erbjudanden som bara erbjuds er medlemmar*
Här finner ni en lista över samarbetspartners och produktkategorier.
Överläggningar pågår med ytterligare flera. Håll dig informerad. Läs nyhetsbrevet Exponera. Ordna så att du får det tillsänt dig via ett konto i medlemssystemet. Där hittar du även ditt digitala medlemsbevis och koder/länkar till alla erbjudanden.
Samtidigt med detta Exponera får du en pdf med en presentation.
● Visa den gärna på era klubbmöten nu snart.
● Skriv ut den och dela ut till medlemmarna. Kanske som bilaga till era egna
nyhetsbrev.
● Lägg upp pdf:en på er klubbs hemsida.
Du som medlem kan också vara till hjälp och sprida informationen.

Erbjudande från Photax till RSF medlemmar t.o.m. 7 februari 2023
GODOX VING V860III KIT KAMERABLIXT
Ett riktat erbjudande till medlemmar i RSF. Använd rabattkod V860 på på www.photax.se så får ni köpa Godox kamerablixt V860III för endast 2390 kr och fri frakt. (Ord. pris 2790 kr.) Godox Ving 860III är en ultramodern och mycket kraftfull kamerablixt, med integrerat radiosystem (Godox Wireless X) och stöd för High Speed Sync. Erbjudandet gäller endast om man anger rabattkoden och som längst t.o.m 7 februari. Reservation för slutförsäljning.

Nya funktioner i medlemssystemets medlemsregister
Vi har skrivit en guide till hur klubbar kan utnyttja RSF:s medlemssystem för att hantera sitt eget medlemsregister. Detta ingår utan extra kostnad i klubbens medlemskap i RSF. Kom igång snabbt genom att importera ert befintliga register från en Excel-fil!

EFTERLYSNING
Vi efterlyser en medarbetare som kan fungera som redaktör för hemsidan www.svenskfotografi.org, samt för medlemsbladet Exponera!, som det finns planer på att omvandla till en mer omfattande medlemstidning. Kunskap i WordPress är önskvärt.
Tycker du att detta låter spännande, och vill ha ytterligare information, kontaktar du nuvarande redaktör Torsten Nilsson – 0738-43 74 90, redaktion och/eller vår IT-ansvarige Marcus Liedholm – 070-256 55 66, marcus.liedholm

Inbjudan till FIAP 30th FIAP Colour Biennial 2023
Ta chansen att representera Sverige med bilder på följande teman:

Glass architecture – där vill vi lyfta fram bilder med byggnader där glas dominerar arkitekturen
Man in motion – där tänker vi oss bilder med kreativ återgivning av människan i rörelse

Inbjudan finns här.

Internationell jurybedömd fotosalong för ungdomar
Nu har du som är under 21 år möjlighet att vara med i Sveriges deltagande i en Internationell fotosalong i en ungdomstävling som heter 41st Youth Biennial 2023. Genom att lämna in digitala bilder, som laddas upp i Sverige ges du möjlighet att dina bilder visas upp för de över 100-tals länder som är medlemmar i FIAP. Mer information här.

Vi träffas
I vår fortsätter Sveriges Fotodagar till fler städer. Blir produktmässor med föreläsningspass.
● Stockholm 25 mars
● Malmö 6 maj
RSF deltar i egen monter med möjlighet för oss medlemmar att träffa varandra.
Mässan har fri entré. Biljetter till föreläsningarna köps till nedsatt pris via länk i medlemssystemet.
Vi behöver hjälp av volontärer. Hör gärna av er till styrelsen.

Behov av olycksfall- och ansvarsförsäkring?
Förbundet har fått fråga från medlem om försäkring finns för fotografer, som arbetar icke kommersiellt, backstage under publika evenemang och idrottstävlingar. Handlar om en olycksfall- och ansvarsförsäkring utöver hemförsäkringen. Arrangörer kan ha krav på en sådan försäkring.

Ni som tar på er att fotografera backstage, har ni behovet? Hur ofta jobbar ni backstage? Hur har ni gjort hittills? Berätta för oss. Kan bli vägledande för hur förbundet arbetar vidare med frågan eller inte. Skriv till info före 20 februari.